ولادت امام حسن عسکری(ع)+هیئت شهدای گمنام
خلاصه ای از مباحث مطرح شده در هیئت هفتگی شهدای گمنام:
اخیراً نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی فصل جدیدی را در انقلاب اسلامی گشوده است.
برای بیدار کردن فطرت انسان ها باید تدبیر داشته باشیم. یکی از تدابیر، همان روشی است که خداوند در قرآن فرمودند: قل یا اهل الکتاب تعالو الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله(سوره آل عمران/آیه64)
ما تمایز یافته ایم و تمام دنیا ما را فهمیده اند. یکی از مسئولین فرهنگی فرانسه گفته در این دو هفته اخیر فروش قرآن دو برابر شده است. یعنی ما هستیم و گم نمی شویم.
فطرت ها قدرت زیادی دارند. فطرت ها که در معرض نام و عزاداری امام حسین (ع) و اربعین بیدار می شوند. چیزی از جنس تلاوت است.
نامه آقا چیزی از جنس ی"َتلو عَلَیهِم آیاتِه" است، هنوز به مراحل بعد نرسیده است. آنها را باید در معرض آیات الهی قرار دهیم.
این نامه فصل جدیدی را برای گفتگوی ما با اهل عالم گشود. گفتگویی که با مخاطب قرار دادن فطرت آغاز می شود. تلاوت از همین جنس است؛ آیات را تلاوت کنیم، تاثیرش را ببینیم.
امام در تفسیر سوره حمد می فرمودند: حمد برای خدا است، هر که هر چیز را حمد می کند، خدا را حمد کرده است، خودش خبر ندارد.
این نامه از جنس تلاوت بود. تلاوت از جنس بیدار سازی فطرت است. فطرت انسان فوق العاده قدرت دارد.
جهت مطالعه ی گزیده ای از این جلسه به ادامه ی مطلب بروید.
اخیراً نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی فصل جدیدی را در انقلاب اسلامی گشوده است.
با تکیه بر فطرت است که ایمان ثبات پیدا می کند. ما نباید فطرت را دست کم بگیریم، برخی به انسان ها به عنوان ربات هایی نگاه می کنند که اطرافیانش برای او برنامه می ریزد؛ پدر و مادر و محیط و آموزش و پرورش! ما به هیچ وجه چنین نگاهی را به انسان نداریم.
ما باید قدرتش را داشته باشیم تا از موانع عبور کنیم، تا راه دسترسی به فطرت انسان ها پیدا کنیم؛ باید هنر بیدار کردن فطرت ها را داشته باشیم. کما اینکه ابلیس هنر فریب دادن انسان ها را در حد نهایت دارد، آن هم حضرت آدم علیهالسلام را فریب داد، یقیناً برای ما هم برنامه هایی دارد. ما باید بتوانیم به فطرت ها دسترسی پیدا کنیم.
برای بیدار کردن فطرت انسان ها باید تدبیر داشته باشیم. یکی از تدابیر، همان روشی است که خداوند در قرآن فرمودند: "قل یا اهل الکتاب تعالو الی کلمة سواء بیننا و بینکم الا نعبد الا الله" بگو بیایند به وجوه مشترکی که دارند تکیه کنند. بالاخره ما به خداوند معتقدیم، پس از اینجا شروع کنیم و پیش برویم.
ما در علم کلام، کلامی که بتواند فطرت ها را بیدار کند و برای تمام بشر وجه مشترکی باشد، به نحو احسن بیان نکردیم. ما باید برای بیدار سازی فطرت بر وجوه مشترک تکیه کنیم. الان وقت تمایز یافتن و تاکید بر آنها نیست. الان وقت پیدا کردن وجوه مشترک و تاکید بر آنهاست.
ما تمایز یافته ایم و تمام دنیا ما را فهمیده اند. یکی از مسئولین فرهنگی فرانسه گفته در این دو هفته اخیر فروش قرآن دو برابر شده است. یعنی ما هستیم و گم نمی شویم. اینکه سعی کنیم خودمان را به به عنوان یک اقلیت حفظ کنیم باید مدنظرمان قرار گیرد. ما دیگر اقلیتی که دیگران فکر می کنند نیستیم و ثانیاً اقلیتی که در معرض آسیب باشیم، نیستیم و نامه مقام معظم رهبری این را نشان می دهد که اولاً ما اقلیت نیستیم و ثانیاً اقلیت در معرض آسیب نیستیم.
فطرت ها قدرت زیادی دارند. فطرت ها که در معرض نام و عزاداری امام حسین علیهالسلام و اربعین بیدار می شوند. چیزی از جنس تلاوت است.
بسیاری از افراد با قرآن مسلمان شده اند، این اتفاق عجیب و قابل تامل است.
نامه آقا چیزی از جنس ی"َتلو عَلَیهِم آیاتِه" است، هنوز به مراحل بعد نرسیده است. آنها را باید در معرض آیات الهی قرار دهیم.
دعوت آقا معانی زیادی داشت. نکته اینجاست: همین که ایشان در راس حکومتی مستقل هستند، خصوصاً حکومتی که بسیار تاثیر داشت، این نامه برای اهل جهان مطرح شد؛ حتی اگر ایشان عالمی بودند و جایی نشسته بودند.
آدم به اقتدایی برسد و از تمام قدرتش استفاده کند تا پیامی برساند، پیامی که همه را به تلاوت دعوت می کند. این خود می تواند تاثیر گذار باشد. یکی از فواید انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت دینی است.
این نامه فصل جدیدی را برای گفتگوی ما با اهل عالم گشود. گفتگویی که با مخاطب قرار دادن فطرت آغاز می شود. تلاوت از همین جنس است؛ آیات را تلاوت کنیم، تاثیرش را ببینیم.
این نامه از جنس تلاوت بود. تلاوت از جنس بیدار سازی فطرت است. فطرت انسان فوق العاده قدرت دارد. برخی برای خود قرارهای ذهنی گذاشتند که یهودی هستند یا مسیحی و حتی مسلمان!. هنوز فطرتشان شکوفا نشده و هنوز گواهی نداده که مسیرشان بر حق است. کسی برای خود قرار ذهنی می گذارد که من به فلان چیز علاقه دارم. اینها قرارهای ذهنی است و با قرار روحی فرق می کند.
بشنو این نی چون شکایت میکند / از جداییها حکایت میکند
کز نیستان تا مرا ببریدهاند / در نفیرم مرد و زن نالیدهاند
آن بی قراری ذاتی انسان به فطرت برمی گردد و حسابش جداست و بسیار بالاتر از قرارهایی است که ما می گذاریم. خیلی ها قرار گذاشتند اسمشان را فلان چیز بگذارند یا اهل این دین یا اهل آن دین باشند!؛ قرار ذهنی گذاشتند تا اهل فلان جا باشند، این ها همه قرارهای ذهنی است. بر طرف شدنی است و می توان از آنها عبور کرد.
قرار فطری، قراری عمیق است. فطرت انسان ها را نگاه کنیم.
زمانی دل نوشته های آدم ها در گوشه و کنار دنیا را مطالعه کردند، حتی زمانی چندین کشور رفتند و به اهالی آنجا گفتند: موسیقی و ترانه هایی که می خوانند را بنویسید و به ما بدهید، از هفت یا هشت کشور آنها را جمع کردند و حتی در مورد با چیزهایی که بدشان می آید و یا نسبت به چیزی واهمه دارند و به چه چیزی امید دارند و هر چیزی که می گویند، جمع آوری کردند؛ وقتی آنها را جمع کردند بعد از تحلیلش متوجه شدند تمام آنها یکی است!
امام در تفسیر سوره حمد می فرمودند: حمد برای خدا است، هر که هر چیز را حمد می کند، خدا را حمد کرده است، خودش خبر ندارد.
فطرت انسان ها یگانگی را ایجاد می کند. وابستگی انسان ها به خدا جز فطرت است. کسانی که می خواهند با مردم صحبت کنند باید با زبان فطرت آنها حرف بزنند. پیامبر صلیالله علیه وآله و قرآن بسیار قدرتمندند برای اینکه زبان فطرت را باز کنند.
وجوه مشترک باید موکد باشد تا به هدف برسیم.