بازدید از نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب
استاد پناهیان در حاشیه ی بازدید از دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی(93/6/6)مطرح کردند:
علیرغم برخی از دیدگاهها که سالها حاکمیت داشت و تصور میشد تکنولوژی بر همه چیز غلبه کرده است و خود به فرهنگ مسلطی تبدیل شده که تفکرات دینی را از بین برده است اما امروز با صحنههای عجیبی مواجه هستیم.
در عرصه نبردهای نظامی پیشرفتهترین تکنولوژی در سلاحها و ادوات جنگی مقهورفکر و اراده انسانهایی قرار میگیرد که از آنها به درستی استفاده میکنند.
سالها است که این سخن در عمل به اثبات رسیده است که تکنولوژی در میدان نبرد حرف اول را نمیزند بلکه فکر، اراده و فرهنگ انسانها است که بر تکنولوژی تسلط پیدا کرده است.
هماکنون شاهدیم که کشورهایی که تکنولوژی برتری دارند لزوماً ثروتمندتر نیستند. کشوری مانند ژاپن که از منابع غنی برخوردار نیست به خاطر اراده و فرهنگ مردم در زمره کشورهای ثروتمند به حساب میآید. پول و ثروت وابسته به فرهنگ و تفکر یک جامعه است.
ما در جنگ و اقتصاد اسیر تکنولوژی نیستیم و فکر و اراده انسانها مسلط است و حرف اول را محتوا و تفکری میزند که به واسطه تکنولوژی منتقل میشود.
یکی از فعالان هالیوود میگفت هم اکنون در هالیوود معتقد هستند که حرف اول را تفکر و ایدئولوژی میزند و صنعت سینما در ردههای بعدی قرار دارد.
در عرصههای مختلف و انواع ابزارهایی که در شاخههای هنری به کار گرفته میشود و در انواع شیوههای اطلاعرسانی از شبکههای اجتماعی گرفته تا تلکسهای خبری آن چیزی که حرف اول را میزند محتوا و مضمون است که هیچ وقت نباید متوقف شود چرا که قدرت اندیشه سالم بالاتر از هر چیزی است.
من تعجب میکنم که بعد از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز افکار عمومی مردم جهان را متوجه پیامهای انقلاب اسلامی نکردهایم و بیتردید علت این ضعف، ضعف در مدیران فرهنگی ما است.
ما هماکنون از نظر اقتصادی مشکلاتی داریم اما در زمینه فرهنگی و در عرصه مدیریت فرهنگی دچار فقر هستیم و نسبت به داراییها و استعدادهایی که داریم و نسبت به پیامهایی که نزد ما موجود است و باید به جهانیان منتقل شود اقدامات در خور توجهی انجام ندادهایم.
ما هم اکنون باید به تعداد سرهای بریده شده و خانههای تخریب شده مظلومان، فیلم و انواع محصولات رسانهای داشته باشیم که به این وسیله از مظلومان دفاع کنیم اما خروجی کدامیک از آموزشگاههای هنری و رسانهای کشور تولیداتی برای دفاع از مظلوم داشته است و چه کسی باید برای این تحول اقدام کند. آیا ما در این بخش نیز با تحریم مواجه هستیم؟
در عرصه فرهنگ نیازمند تفکر بسیجی هستیم
صدا و مظلومیت مظلومان جهان باید به وسیله ما به گوش جهان برسد و نباید کسی فعالیت در عرصه رسانههای نوین را سلیقهای و تخصصی قلمداد کند بلکه باید همه بسیجیوار وارد عمل شوند و این تنها ما هستیم که در سراسر جهان حرفی برای گفتن داریم.
جهت مطالعه ی کامل بحث به ادامه ی مطالب مراجعه فرمایید.
علیرغم برخی از دیدگاهها که سالها حاکمیت داشت و تصور میشد تکنولوژی بر همه چیز غلبه کرده است و خود به فرهنگ مسلطی تبدیل شده که تفکرات دینی را از بین برده است اما امروز با صحنههای عجیبی مواجه هستیم.
در عرصه نبردهای نظامی پیشرفتهترین تکنولوژی در سلاحها و ادوات جنگی مقهورفکر و اراده انسانهایی قرار میگیرد که از آنها به درستی استفاده میکنند.
مهم این است که تکنولوژی در اختیار چه تفکری قرار گیرد و میزان اثرگذاری آن به تفکر و انرژی مسلط بر آن وابسته است.
سالها است که این سخن در عمل به اثبات رسیده است که تکنولوژی در میدان نبرد حرف اول را نمیزند بلکه فکر، اراده و فرهنگ انسانها است که بر تکنولوژی تسلط پیدا کرده است.
بنده حتی نمیتوانم بپذیرم که در اقتصاد نیز تکنولوژی حرف اول را میزند و رشد اقتصادی و رفاه بر اثر تکنولوژی پدید میآید چرا که تکنولوژیها صد درصد در اختیار فرهنگ و تفکر است و بیش از پیش ثابت شده است که اقتصاد، روانشناسی اجتماعی است.
دانشمندان علوم اقتصادی باید راههای بهتری را برای رفاه نسبی جامعه باز کنند و توصیه ما به این دانشمندان این است که از تکنولوژی نرمی که دین تولید کرده است بیشتر استفاده کنند.
هماکنون شاهدیم که کشورهایی که تکنولوژی برتری دارند لزوماً ثروتمندتر نیستند. کشوری مانند ژاپن که از منابع غنی برخوردار نیست به خاطر اراده و فرهنگ مردم در زمره کشورهای ثروتمند به حساب میآید. پول و ثروت وابسته به فرهنگ و تفکر یک جامعه است.
ما در جنگ و اقتصاد اسیر تکنولوژی نیستیم و فکر و اراده انسانها مسلط است و حرف اول را محتوا و تفکری میزند که به واسطه تکنولوژی منتقل میشود.
یکی از فعالان هالیوود میگفت هم اکنون در هالیوود معتقد هستند که حرف اول را تفکر و ایدئولوژی میزند و صنعت سینما در ردههای بعدی قرار دارد.
در عرصههای مختلف و انواع ابزارهایی که در شاخههای هنری به کار گرفته میشود و در انواع شیوههای اطلاعرسانی از شبکههای اجتماعی گرفته تا تلکسهای خبری آن چیزی که حرف اول را میزند محتوا و مضمون است که هیچ وقت نباید متوقف شود چرا که قدرت اندیشه سالم بالاتر از هر چیزی است.
شاید زمانی خبر وجود موبایل در شبکههای ارتباطی خبر مهمی بود اما امروز گسترش این تکنولوژیها نه تنها خبر جدیدی محسوب نمیشود بلکه در ردیف خبرهای مهم نیز قرار ندارد و مهم این است که با استفاده از این ابزارها چه پیامی قرار است منتقل شود.
تنها ایدههای مهمی که هماکنون قابل طرح در جهان معاصر است ایدههایی است که اسلام 1400 سال پیش آنها را مطرح کرده است و جز این هیچ کسی حرف جذاب و ماندگاری برای انواع سطوح اجتماعی ندارد.
ضعف مدیران فرهنگی مانع ازصدور پیامهای پیروزی انقلاب اسلامی به مردم جهان شده است
من تعجب میکنم که بعد از 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز افکار عمومی مردم جهان را متوجه پیامهای انقلاب اسلامی نکردهایم و بیتردید علت این ضعف، ضعف در مدیران فرهنگی ما است.
جهان ما فرصتهای زیادی را در اختیار ما میگذارد اما به خاطر نداشتن توفیق از آنها استفاده نمیکنیم اسلام آنقدر مضامین سرگرمکننده دارد که ما تاکنون از آنها استفاده نکردهایم و از امکانات موجود به خوبی بهره نبردهایم. ما در زمان دفاع مقدس در مقابل انواع تهاجمات ایستادگی کردیم اما در زمینه فرهنگ به خوبی از امکانات استفاده نکردیم.
چقدر این نهادها(آموزشگاهها، دانشگاهها، دانشکدههای هنری و علوم ارتباطی) به تربیت نیروهای انسانی پرداختهاند که بتوانند با تفکر صهیونیستی مقابله کنند و کدامیک از این دستگاهها در این زمینه کار قابل قبولی ارائه کردهاند.
در عرصه مدیریت فرهنگی دچار فقر و فلاکت هستیم
ما هماکنون از نظر اقتصادی مشکلاتی داریم اما در زمینه فرهنگی و در عرصه مدیریت فرهنگی دچار فقر هستیم و نسبت به داراییها و استعدادهایی که داریم و نسبت به پیامهایی که نزد ما موجود است و باید به جهانیان منتقل شود اقدامات در خور توجهی انجام ندادهایم.
در بسیاری از بخشها همت و اراده توسعه وجود دارد اما در بخش فرهنگی و هنری اراده توسعه وجود ندارد چرا که اگر این اراده وجود داشت هزینههایی که هماکنون صرف میشود در راه توسعه فرهنگ هزینه میشد. ما هماکنون باید به تعداد سرهای بریده شده و خانههای تخریب شده مظلومان، فیلم و انواع محصولات رسانهای داشته باشیم که به این وسیله از مظلومان دفاع کنیم اما خروجی کدامیک از آموزشگاههای هنری و رسانهای کشور تولیداتی برای دفاع از مظلوم داشته است و چه کسی باید برای این تحول اقدام کند. آیا ما در این بخش نیز با تحریم مواجه هستیم.
باید این سؤال را از این مؤسسات پرسید که ما برای پاسخگویی به نیاز فراوان و فزایندهای که برای پیامهای انقلاب اسلامی وجود دارد تاکنون چه اقدامی انجام دادهایم.
در صحبتهای تبلیغاتی کاندیداهای انتخاباتی نیز چنین حرفهایی ذکر نمیشود اما مردم ما مردم فرهیختهای هستند که تنها به دنبال نان و آب نیستند و در اوج مشکلات به دنبال تأمین نیازهای معرفتی خود هستند.
ذائقه فرهنگی مردم را با هزینه فراوان تغییر دادهایم
ا در گذشته مردمی داشتیم که وقتی احساس عارفانهای به آنها دست میداد با دیوان حافظ انس میگرفتند اما ما ذائقه مردم را تغییر دادهایم و برای این تغییر پولهای فراوانی خرج شده است که متأسفانه هماکنون برای محصولات کمارزش پولهای زیادی خرج میشود.
عرصه فرهنگ عرصه مظلومی است و در همه دولتها این وضع وجود داشته است زمانی که در عرصه فرهنگ دردمندانه صحبت کنید هیچکس برچسب سیاسی به شما نمیزند چون در هر دولتی این مظلومیت وجود داشته است و برای فرهنگ و هنر پایگاه رفیع وجود ندارد.
در شاخههای هنری حوزه تقریباً فضای تعطیلی حاکم است و کسی در زمینههای هنری از حوزه مطالبهای نمیکند و نظام رسمی حوزه در زمینه هنر کار چندانی انجام نداده است و به همین دلیل برای تربیت نیرو برای این عرصه احساس مسئولیت نمیکند.
ما در عرصه فرهنگ، رسانه و هنر نیازمند تلاش، تحول در مدیریت، برنامه، بودجه، تربیت نیرو و آموزش عالی هستیم.
تبریک به جوانانی که وارد میدان شدهاند، نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی به اعتقاد من یک جشنواره است جشنواره مؤسساتی که به نشر فرهنگ انقلاب در عرصه رسانههای نوین اقدام میکنند و باید این حضور فعالانه و مسئولانه را جشن گرفت.
در عرصه فرهنگ نیازمند تفکر بسیجی هستیم
تفکری که باعث این موفقیت شده است نتیجه بخشنامهها و آییننامههای دولتی نیست بلکه از قلب با معرفت جوانان نشأت گرفته است ما در عرصه دفاع مقدس نیز با بسیج توانستیم کار را پیش ببریم و بسیج نه یک سازمان بلکه یک تفکر و روحیه در جامعه بود و در عرصه فرهنگ نیز نیازمند تفکر بسیجی هستیم. جوانان انقلابی نباید به هیچوجه منتظر باشند تا کسی از آنها بخواهد وارد فعالیت شوند.
امروز فعالیت کردن برای انتقال پیامهای اسلام ناب کار بسیار ساده و بیهزینهای است در صورتی که در گذشته چنین امکاناتی در اختیار جوانان نبود. جوانان ما نباید وقت خود را برای بازدید از سایتهای متعدد تلف کنند و حتی باید مطالعه بسیاری از پیامکها را برای خود ممنوع کنند تا بتوانند در یک زمینه اطلاعات دینی خود را افزایش دهند.
نباید تبلیغ دین را در یک گروه انحصاری کرد باید سخن عالمانه باشد و سخنی که از دل برآید بر دل نیز مینشیند. در زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) کسانی بودند که در عرض مدتزمان کوتاهی مسلمان میشدند و رسول خدا (ص) به آنها مأموریت میدادند تا به قوم خود بروند و مردم را به دین اسلام ارشاد کنند.
جوانانی که امسال در نمایشگاه رسانههای دیجیتال به دلیل کمبود فضا فرصت حضور پیدا نکردند باید برای سالهای آتی جای خود را از مسئولان مطالبه کنند و من مطمئن هستم در نظام جمهوری اسلامی ما جوانان مطالبهگر زیادی حضور دارند که در طول سالیان پس از انقلاب همواره مطالبهگر بودهاند اما به درستی به نیاز آنها پاسخ داده نشده است.
صدا و مظلومیت مظلومان جهان باید به وسیله ما به گوش جهان برسد و نباید کسی فعالیت در عرصه رسانههای نوین را سلیقهای و تخصصی قلمداد کند بلکه باید همه بسیجیوار وارد عمل شوند و این تنها ما هستیم که در سراسر جهان حرفی برای گفتن داریم.