دهه ی کرامت و ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) بر شما مبارک باد.
این هفته هیئت شهدای گمنام جای همه ی شما خالی بود. واقعاً استاد مثل همیشه به موضوع کلیدی اشاره فرمودند.
در مقابل حسادت ها نسبت به اولیاء خدا چه کنیم؟
خیلی از رفتارهای دینی ما تبعات گسترده سیاسی تاریخی دارد. مثل شرکت درنماز جماعت که آن بعدبزرگ سیاسی دارد
امام(ره) می فرمودند: مسجد سنگر است.
یا آثار و برکات عظیم عزاداری و اربعین، که اگر کسی این آثار را نبیند و صرفاً به ثوابش نگاه کند آدم سطحی و ساده ای است.
یکی از موضوعاتی که مسئله آن را بسیار مورد بحث قرار دادیم .مسئله حسادت به اولیا خداست. حسادت به اولیا خدا از اصلی ترین موضوعات حیات بشر است و این مشخص است و از حکمت خدا بدور است که حسادت از موضوعات فرعی باشد اما درآغاز بشریت وجود داشته باشد مثل داستان هابیل و قابیل. پس حسادت محور است.
سوال؟ مهم ترین اقدام دربرابر حسادت هایی که به اولیا خدا دارند چیست؟
برای یافتن پاسخ و خواندن گزیده ی این جلسه به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید.
گزیده ای از سخنرانی استاد پناهیان در این مجلس:
بعضی روحیه تعبد دارند و توان فکری آنها بیش از درک جزئیات نیست، قدرت جمع بندی ندارند، قدرت تحلیلی ندارند در نهایت این آدم ها نمیتوانند عمیقا سیاسی باشند اما عمل به دین و جزئیات آن هم برای آنها مفید است.
ولی بعضی درک عمیق سیاسی دارند و قدرت تحلیل بالایی دارند، این ها کسانی هستند که وقتی با دین مواجه شوند آن را کامل میفهمند و بیشتر از گروه اول به دین عمل میکنند. مثلا ارزش عزاداری را خوب میدانند و ارزش آن را نسبت به دین کامل میفهمند. حتی کسی که سیاست بالایی هم داشته باشد دین نداشته باشد ارزش عزاداری را میفهمد و اگر هم دین داشته باشد هم سیاست این طور میشود که ارزش یک قطره اشک درعزاداری را که باعث بهشتی شدن فرد میشود،میفهمد. امام خمینی همین طور بودند.
ولی بعضی قدرت تحلیل اجتماعی و سیاسی ندارند و جزئی نگرند. آدم هایی که فقط جزئیات را نگاه میکنند. هم مذهبی هم غیر مذهبی هم از عوام هم از خواص فرقی نمیکند؛ انسان وقتی ساده باشد، نمیتواند مطالب را مورد بررسی قرار دهد.
امام وقتی به بنده خدایی گفت: تو نمیتوانی ولی فقیه شوی بخاطر ساده بودن او بود.چرا؟ زیرا او از حکومت و کشور و دین اشکال میگرفت و جلوی امام می ایستاد و اعتراض میکرد بعد امام به او گفت: اگراین طور پیش بروید جز منافقین و لیبرالیسم ها خواهی شد. ما خیلی تعجب کردیم اما بعدها فهمیدیم این آقا چه تفکراتی درخود داشته است. امکام هم برخورد بسیار سختی با آنه میکرد. و امام به آنها که ریش سفیدی میکردند. میگفتند: شما ده سال دیگر پشیمان خواهید شد. چندسال بعد حضرت آیت الله مشکینی در قم منبر رفتند و گفتند: امام گفت پشیمان میشوید و ما الان پشیمان هستیم.
این ها دومینو های اجتماعی است. مثل بازی دومینو که شما در هنگام گذاشتن یک قطعه باید همه ی قطعه های دیگر راهم مورد بررسی قرار بدهی و بعد آن قطعه را قراربدهی. مثلا باید برویم کل قطعات را درنظربگیریم و ببینیم اگر این قطعه به این طور بیافتد اسلام چه میگوید و چرا؟ چون شاید اگر این مهره بیافتد و به تبع آن مهره های دیگر هم بیافتند مهره آخر کلید یک بمب باشد. پس باید همه قطعه ها را در نظر گرفت. نباید ساده لوح بود. باید تک تک احکام را نگاه کنیم و بفهمیم این احکام میخواهد مارا به کجا بکشاند، به رفتارها و وقایع نگاه کنیم آن هارا تحلیل و بررسی کنیم.آنوقت به اینجا میرسیم که امام میگویند: اسلام همه اش سیاسی است.
مثلا خیلی از رفتارهای دینی ما تبعات گسترده سیاسی تاریخی دارد. مثل شرکت درنماز جماعت که آن بعدبزرگ سیاسی دارد واین حماقت است که کسی بگوید: فهم زیادی از نمازجماعت دارم اما بعد سیاسی آن را در نظر نگیرد.
امام گفتند: (مسجد سنگر است). سنگر برای دفاع از دین درمقابل بی دینی، برای مقاومت انقلاب اسلامی. حتی اکر الان بخواهیم ابعاد سیاسی اجتماعی مسجد را بگوییم برخی آن را منع میکنند و میگویند: ول کن بگوکه جه آثاری دارد و ابعاد دینی آن را بگو.
اشتباه است باید دقت کرد باید دید که چه کسی از الان دارد خودرا برای ریاست جمهوری سال آیندا آماده میکند و چه برنامه ای دارد برای کشور میریزد.
ما در اجتماع زندگی میکنیم. حتی درنماز شب هم خدا نمیگذارد فقط برای خود دعاکنی باید 40 مومن دیگر راهم دعا کنی. البته ما نمیخواهیم به زور دین خود را سیاسی کنیم اما میخواهیم کمی از ابعاد سیاسی دین را بفهمیم. امام میگفتند: این دسته های عزاداری تظاهرات است و باید به قوت خود باقی بماند.
یکی از موضوعاتی که مسئله آن را بسیار مورد بحث قرار دادیم .مسئله حسادت به اولیا خداست. حسادت به اولیا خدا از اصلی ترین موضوعات حیات بشر است و این مشخص است و از حکمت خدا بدور است که حسادت از موضوعات فرعی باشد اما درآغاز بشریت وجود داشته باشد مثل داستان هابیل و قابیل. پس حسادت محور است.
سوال؟ مهم ترین اقدام دربرابر حسادت هایی که به اولیا خدا دارند چیست؟آیا دیگران که به اولیا خدا عناد میورزند ما درمقابل آنها چه باید بکنیم؟درمقابل این همه ظلم که منشا آن عداوت و حسادت به اولیاست چه باید بکنیم که تاریخ را عوض کنیم؟مناسب ترین رفتار درمقابل عداوت ها و حسادت ها،مودت و محبت است.
مودت دربرابر اولیا درمقابل حسادت و عداوت اقدام شایسته ای است. اما این خیلی کم است و حداقلی است. مابه خیلی از دلایل و یک دلیل اصلا موظفیم به ابراز ارادت و مودت که یکی ازآن این که ازپله های کمال ما ارادت و مودت به اولیا خداست. پس این حداقل وظیفه است. حتی اگر عداوت ها و حسادت ها هم نبود. این عداوت ها چه جنایات و کشتارهایی رقم زده پس باید کاری بکنیم که دربرابر این عمل ها باشد؛ باید کار شدیدتری انجام دهیم. و باید کاری کرد که از پس این همه عداوت بربیاییم. باید درقبال اقدام عداوت حداکثری باید اقدام مودت حداکثری کرد.
احترام به حضرت زهرا سلامه الله علیها اقدام حداقلی است. درکوچه هم آن فردی که فریاد حضرت را شنید و توجه به آن نکرد به حضرت احترام میگذاشت.
بنده براساس آنچه در دین است به شما پاسخ خواهم داد و شما چه جزئی نگر باشید چه نباشید به این پاسخ میرسید که باید ابراز حداکثری انجام داد.
پس باید فقط به 14معصوم احترام نگذاریم باید به فرزندان آن هم هم احترام بگذاریم و بخشی از مالت را دراختیار آنها قراردهی. انقدرباید حداکثری باشی که درمقابل آن عداوت ها برابری کند.باید تاریخ ساز باشیم. عیادت سید را برخود واجب بدانیم.
خوب آیا این براساس تحلیل شماست؟بله اما اگرخودت هم تحلیل کنی به آن میرسی. این بحث مشخص است و نیاز به توضیح ندار.
مثلا پیاده روی اربعین که یک حرکت تاریخ ساز است این که بیست میلیون نفر در بیابان های اطراف کربلا پای پیاده به زیارت بروند.اما بعضی میگویند ما کاری نداریم ما بخاطر ثوابش میرویم. آنها جزئی نگرند، البته جزئی نگری بد نیست، صرفا جزئی نگری بد است.
آیا ائمه که علامت شیعه را زیارت اربعین میدانند؛ میدانستندعلت آن چیست؟پس اگر میدانستند نتیجه راهم میدانستند.
حالا چند روایت برای آنها که جزئی نگرهستند میخوانم.
پیامر اکرم صلی الله و علیه و آله میفرمایند: کسی که با فرزندان من مصافحه کند بامن مصافحه کرده و کسی که با فرزندان من بشیند با من نشسته و هرکه قبرمن را زیارت کند گویی در زمان حیات من را زیارت کرده.
پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله میفرمایند:کسی که من را یا یکی از فرزندان من را زیارت کند. من در روزقیامت به زیارت او رفته و اورا از احوال قیامت نجات میدهم.
پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله میفرمایند:هرکس به اولاد من احترام بگذارد به من احترام گذاشته است.(سوال: اگر خوب نبودند چه؟)بچه های خوب مرا بخاطر خدا احترام کنید و بچه های بدمرا بخاطر من احترام کنید. (ولی این نه این که کسی که قاتل معصومین شد و منحرف شد بخاطرسید بودن از او تبعیت کنید.)
احترام به اولاد پیامبر از نکات کلیدی برای مودت است.
پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله میفرمایند: شفاعت من واجب است برای کسانی که کمک به بچه های من میکنند جه با زبان چه با عمل چه بادست حتی زیارت آنها هم سفارش شده است. حالا این امام زاده هایی که ما برایشان صحن و سرا ساختیم خود ازعلما بودندولی ما باید برای همه امام زادگان گنبد و بارگاه بسازیم.
امام رضا علیه السلام به سعد میگوید: برای شما نزد ما قبری است. او میگوید: فدایت شوم قبر معصومه را میگویی؟حضرت: نه کسی که اورا زیارت کند درحالی که عارف به حق اوست بهشت براو واجب میشود.
حالا آثار این کارها چیست؟دشمنان میگویند آنها که برای فاطمه معصومه علیها سلام این کارهارا میکنند برای بقیع چه خواهند کرد؟اگر امام زمانشان بیاید چه میکنند؟!!!!
حضرت آقا که نائب عام اند و انقدربراو احترام قائلیم اگر امام زمان بیاید چه میکنیم؟این خود باعث نصرت الهی میشود. و شما میدانید که امام زمان بارعب پیروز میشود. این رعب از کجاست؟ یا اصحاب حضرت جنایت کردند که مردم از آنها میترسند. مثل تکفیری ها که از عمد از جنایاتشان عکس هم میگیرند که پخش کنند و مردم بترسند و بااین ترس بتوانند جهان را بگیرند.. کومله ها هم همین طور بودند. انقدر درایران بدست آنها سر بریده شد. من ازگروه های فرهنگی میخواهم که درباره این بچه ها تحقیق کنندو آن هارا پخش کنند. آنها باید سرمیبردند تا پول بگیرند.
یا باشدت وفاداری و ابهت میترساندند. مورد دوم صحیح است. حالا وفاداری کجاست؟دامنه ی آن محبت به آقاست و قله آن امام زمان است. نمیشود قله داشت اما دامنه نداشت. پس اصحاب رسول خدا را مثل ابوذر،مغداد،سلمان تو باید دوست داشته باشی.پس باید دامنه محبت را گسترش دهیم.
یکی از علما میگوید: آیت الله بهجت هرروز صبح به زیارت حضرت معصومه میرفتند. در راه من با خودم فکر میکردم که چرا ایشان با این کهولت سن هرروز به زیارت می آیند. چند قدم بعد ایشان برگشتند و با تندی به من گفتند من وظیفه خودم میدانم که هرروز به زیارت بیایم و ایشان چندبار تذکر دادند که چندکاشی از گنبد ایشان خراب شده آن را درست کنید. بعدکه درست شد از ایشان خواستند که برای رونمایی پیامی دهد ایشان هم قبول کردند و با آیه و من شعائرالله... پیام رونمایی را دادند.
تو با زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها چه کار تاریخ سازی میکنی. پس باید به تو مژده بهشت داد.
از آیت الله بهجت چندبار دیده شده بود که هرکس میخواست به زیارت عتبات برود به او سفارش میکرد که سلامی از طرف ایشان به حضرت بدهد.
"یافاطمه المعصومه اشفعی لنا فی الجنه"
منبع وارث
التماس دعا